Πανδημία και ψυχική υγεία.

Πανδημία και ψυχική υγεία.

Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, με την εμφάνιση του Covid 19, η αυστηροποίηση των μέτρων για τον περιορισμό της πανδημιας, έφερε κάποιους περιορισμους. Οι συνηθεστεροι εξ αυτών είναι η ατομική απομόνωση(καραντίνα) προς αποφυγή επαφής με άλλους αν κάποιος έχει εκτεθεί στον ιό ή νοσησει και η κοινωνική απομόνωση που σχετίζεται με την απόσταση από άλλους αλλά και με την αποφυγή συγκεντρώσεων στην κοινωνική μας ζωή. 
Τα μετρα αυτα, όσο κι αν κρίνονται απαραίτητα για τον περιορισμό της διασποράς του ιου, προκαλουν μεσοπρόθεσμα κάποια έντονα αρνητικά συναισθήματα. Τα συνηθέστερα εξ αυτών, είναι:
– Το αίσθημα του φόβου και του συνεπακολουθου άγχους. Φόβος τόσο για τον εαυτό μας οσο και για τα αγαπημένα μας προσωπα σε σχέση με την εκδήλωση της ασθένειας και την έκβαση αυτής. 
– Το αίσθημα της θλίψης. Η διακοπή ή/και αλλαγή των συνηθειών μας, που συνεπάγεται και απομάκρυνση από άτομα και δραστηριότητες που μας ευχαριστούν, μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένη διάθεση και καταθλιπτικό συναίσθημα. 
– Θυμός. Η ατομική απομόνωση (καραντίνα), η υποχρεωτική στέρηση πολλων ατομικών ελευθεριών αλλά και η κοινωνική αποστασιοποίηση, μπορουνε να προκαλεσουν έντονα συναισθήματα θυμου και εκνευρισμού στο άτομο που τα βιωνει. 
 
Οι άνθρωποι οι οποίοι είναι περισσότερο επιρρεπείς στην εκδήλωση των άνωθεν στρεσογονων συναισθημάτων, είναι όσοι πάσχουν από χρόνια νόσο, τα παιδια και οι έφηβοι, τα άτομα με κάποια ψυχική διαταραχή και το ιατρονοσηλευτικο προσωπικό. 
 
Ως πιθανες αιτίες αυξησης των στρεσογονων συναισθημάτων των σχετιζομενων με την πανδημία, μπορουν να αναφερθούν:
– Η μείωση των κοινωνικών επαφών και των δραστηριοτήτων. 
– Οι συχνά συνεπακόλουθες οικονομικές δυσκολίες. 
 – Ο χρόνος που διαρκούν οι συνέπειες της πανδημιας. 
– Η συχνά ελλιπής πληροφορηση ή παραπληροφόρηση σχετικά με την οανδημια. 
 
Ως άτομα, μπορουμε να διαφυλάξουμε την ψυχική μας υγεία, ακολουθώντας τα κάτωθι βήματα:
– Πληροφορουμαστε από έγκυρες πηγές, αποφεύγοντας παραλληλα την ασταμάτητη έκθεση σε πηγές πληροφορησης γιατί αυτό προκαλει στρεσογονα συναισθήματα. 
– Διατηρούμε το κατά δυναμη επικοινωνία με προσωπα ευχάριστα για εμάς. Το κοινωνικό μας υποστηρικτικό δίκτυο διαδραματίζει εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στη διατήρηση της ψυχικής μας υγείας. 
– Φροντίζουμε τον εαυτό μας. Σωματική άσκηση εντός ή εκτός σπιτιου, στα πλαισια του δυνατου, επαρκής υπνος, σωστή διατροφή, αποφυγή καταχρήσεων. 
– Σε κάθε περίπτωση κι αν αισθανόμαστε οτι αδυνατούμε να διαχειριστουμε τις δυσκολίες που προκυπτουν από τους περιορισμους που θέτει η πανδημία, η επικοινωνία μας με έναν ειδικό ψυχικής υγείας μπορεί να μας βοηθήσει προς την κατευθυνση αυτήν. 

 

ΘΕΟΔΩΡΟΣ Α. ΚΑΓΙΑΜΠΗΣ

Μ.Α. ΚΛΙΝΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΙΝΤΙΑΝΑΠΟΛΗΣ Η.Π.Α.

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗΣ ΚΛΙΝΙΚΗΣ «Η ΓΑΛΗΝΗ»