Αυτοεκτίμηση και η σχέση της με τη σχολική απόδοση

symvouleutiki-kavala.gr,Ψυχολόγος Καβάλα

ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΑΙ Η ΣΧΕΣΗ ΤΗΣ ΜΕ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ

Η αυτοεκτίμηση, αποτελεί τη διαδικασία βάσει και διά μέσω της οποίας, ο άνθρωπος αναγνωρίζει και αξιολογεί την ικανότητά του να ανταποκρίνεται στις πολυποίκιλες απαιτήσεις της καθημερινότητάς του. Συνεπακόλουθα, εκφράζει το ποσοστό της εμπιστοσύνης που έχει ο άνθρωπος, στην ικανότητά του, να διαχειρίζεται τις ανωτέρω απαιτήσεις.

Μιλώντας για την αυτοεκτίμηση στο σχολείο, αναφερόμαστε στον τρόπο που ο εκάστοτε μαθητής αξιολογεί τον εαυτό του ως προς την ικανότητα ανταπόκρισης στις απαιτήσεις του σχολικού περιβάλλοντος, τόσο αναφορικά με τα μαθήματά του όσο και σε σχέση με τη συμπεριφορά του απέναντι σε συμμαθητές και εκπαιδευτικούς. Η διαμόρφωση της αυτοεκτίμησης στο σχολικό περιβάλλον, ξεκινά από τα πρώτα έτη της επαφής του μαθητή με το σχολείο. Αν αυτή είναι χαμηλή, συνηθέστερα ο μαθητής οδηγείται μέχρι και στην εγκατάλειψη των προσπαθειών του, λόγω της απογοήτευσης που βιώνει.

Οι εκπαιδευτικοί, δύνανται να ενισχύσουν την αυτοεκτίμηση του μαθητή, με την υποστηρικτική και όχι κάθετα κατακριτική στάση απέναντι στις σχολικές του επιδόσεις. Οι γονείς από την πλευρά τους, μπορούνε να συνδράμουν προς την κατεύθυνση αυτή, μέσω της επικοινωνίας και της συναισθηματικής στήριξης του παιδιού/μαθητή.

Όπως και σε κάθε τι που άπτεται προσωπικών και άρα υποκειμενικών χαρακτηριστικών, κατευθύνσεις γενικής φύσης και απόλυτης εφαρμογής δεν μπορούνε να δοθούν.

Παρ΄όλα αυτά, καλό θα είναι, εκπαιδευτικοί και γονείς να έχουν υπόψιν τα κάτωθι:

  • Δε συγκρίνουμε την απόδοση του παιδιού, με αυτήν άλλων συμμαθητών, συγγενών και φίλων του.
  • Προσπαθούμε ως ενήλικες, να θέτουμε ρεαλιστικές απαιτήσεις απόδοσης από τα παιδιά.
  • Αναθέτουμε ευθύνες στο παιδί, στο πλαίσιο των ικανοτήτων του.
  • Προσπαθούμε να είμαστε παρόντες για επικοινωνία με το παιδί, όχι μόνο όταν εμείς το επιθυμούμε, αλλά και όταν το ίδιο το ζητάει, ακούγοντας τα “θέλω” αλλά και τα παράπονά του.
  • Δε συγχέουμε το ρόλο του μαθητή, με το ρόλο του παιδιού. Ενδεχόμενη αποτυχία στο σχολείο δε συνεπάγεται και αποτυχία του παιδιού στο ρόλο του ως τέτοιο και συνεπακόλουθα διαφορετικά συναισθήματα από την πλευρά του γονέα προς το παιδί.
  • Θυμόμαστε ότι πάντα, αποτελούμε εμείς το καλό ή όχι, παράδειγμα προς τα παιδιά.

 

ΘΕΟΔΩΡΟΣ Α. ΚΑΓΙΑΜΠΗΣ

Μ.Α. ΚΛΙΝΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΙΝΤΙΑΝΑΠΟΛΗΣ Η.Π.Α.

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗΣ ΚΛΙΝΙΚΗΣ «Η ΓΑΛΗΝΗ»

ΜΕΛΟΣ E.A.P. INTERNATIONAL